Superschool Hugo de Groot bezocht de LofarZone

superschool

Leerlingen van de “Superschool Rotterdam” bezochten het Lofargebied en Zuid-Drenthe 21 t/m 23 mei 2015

Donderdag 21 mei

Na een flinke rit vanuit Rotterdam naar Drouwenerveen, waar de Safaritent klaarstaat bij “25 graden Noord” komen we aan in de ongekende rust van het Zuid-Drentse land. We worden zeer gastvrij onthaald door Ben en zijn vrouw en uiteraard door Gezina. Deze avond staan frites and snacks op het menu. ’s Avonds gaat de open haard in de tuin aan en kunnen we even tot rust komen na het boog- en blaasroerschieten. We leren Gezina kennen als een zeer gastvrije en gedreven natuurliefhebber. Wat een mooie bijkomstigheid is, is dat zij docente Natuurkunde/Scheikunde is wat mooi aansluit bij de leerlingen die allemaal een VWO NT/NG opleiding volgen. Vooral haar kennis en passie voor de natuur en het ondernemerschap spreekt (de dames) aan.

Vrijdag 22 mei

Deze dag staat in het teken van Lofar. We beginnen met een zeer hartelijke ontvangst bij Astron. Dit wordt gevolgd door een duidelijke presentatie van de werkzaamheden bij Astron door een astrofysicus. Hierna mogen we een kijkje nemen in de keuken van Astron.
Hier komen wetenschap en high-tech bij elkaar. De rondleiding door een student en medewerker van Astron spreekt de leerlingen erg aan. Wat vooral opzienbarend is, is de soms erg eenvoudige uitvoering van zeer geavanceerde meetapparatuur. Daarna gaan we kijken bij de radio-telescopen in Westerbork. Hier zien we de combinatie van hele grote telescopen en de hoeveelheid gegevens die dit oplevert. In het kantoor van Astron ter plekke, is de overgang goed te zien van lokale opslag op heel veel harde schijven, naar de data-verzameling via glasvezel naar de universiteit van Groningen.

Opzienbarend is het feit dat de telescopen op de grens staan van het voormalige kamp Westerbork. Voor de leerlingen (veelal allochtoon en/of vluchteling) is een bezoek aan het kamp indrukwekkend. De uitleg en pakkende manier van vertellen door Ben is indrukwekkend voor de leerlingen. Zij luisteren ademloos naar hem.

Hierna gaan we naar een melkboerderij. Hier maken leerlingen kennis met de herkomst van de melk die zij (dagelijks) drinken. De klap op de vuurpijl is het besef dat melkproductie een geheel geautomatiseerd proces is op allerlei vlakken. Van voeding tot melken en bevruchting van de koeien. De volledig geautomatiseerde melkrobot is een openbaring.

Hierna gaan we weer naar “25 graden Noord” voor de maaltijd en survivalparcours. Dit is voor de leerlingen een belevenis. Lekker door de mooi aangelegde survivalcourse datgene doen wat je kunt na een prima uitleg. Eén leerling leeft zich echt helemaal uit door alle onderdelen in een recordtijd te doen om daarna nog maar eens een rondje te maken tot de rest klaar is. Beloning: letters voor Scrabble. Na fysieke arbeid ook nog even nadenken. ’s Middags hebben we even wat inopen gedaan om marshmallows te maken met chocolade en wat worstjes te roosteren boven een haardvuur.

Slapen in de Safaritent is een uitdaging deze dagen. Ondanks dat het eind Mei is, daalt de temperatuur tot tegen het vriespunt. Een ervaring op zich (koud!). Erg plezierig is de gescheiden slaapgelegenheid voor jongens en meisjes met een bed voor de begeleider in de voortent. Echt een prima oplossing. De wasgelegenheid is ook prima in orde. Goede douches en alles is netjes en schoon.

Zaterdag 23 mei

Deze dag staat eeh bezoek aan het Lofargebied op het programma. Helaas werken deze ochtend de weergoden niet mee. Regen en wind gooien roet in het eten. Toch gaan we op pad en bekijken we de apparatuur in het veld. Hierna koffie met koek bij Bussemaker in Exloo. Echt lekker en de ontvangst is heel gastvrij. Hierna gaan we twee bijzondere dingen bekijken. Eerst naar Veenoord. Een gevangenisdorp! De kennis en ervaring van Ben komen hier weer van pas. Het is in deze tijd bijna ondenkbaar dat gevangenen in een apart dorp wonen om heropgevoed te worden. Het is echt een dorp, waarbij iedereen van politiek en politie en bewakers en gevangen een rol spelen. Ook nu is het nog in gebruik en heeft wel wat aparte functies binnen justitie.

Op weg naar Veenhuizen komen we ook nog een specialiteit tegen en wel graszoden. Of Feyenoord deze gebruikt weten we niet, maar de aartsrivaal wel….

Als laatste specialiteit van de provincie: het Hunebed. We kijken bij een Hunebed, wat toch een bijzonder onderdeel van de geschiedenis is. Bij Bussemaker genieten we van een uitmuntende Drentse lunch. Wat heel bijzonder gevonden wordt door de leerlingen is het gemak waarmee rekening wordt gehouden met de “Rotterdamse” dieetwensen. Het gezelschap bestaat uit een mengeling van culturen elk met hun wensen. Na afloop krijgen we een prachtig cadeau met opdracht: het “Lofar-landschap” en hang deze op een bijzondere plaats in de school op. Ondertussen heeft dit kunstwerk een mooie plaats in het Natuurkundelokaal gekregen.

Hierna nemen we afscheid van Ben en zijn vrouw en gaan weer richting huis. In de auto wordt het snel rustig na deze inspannende maar zeer plezierige dagen. Met enorme dank aan de Lofar-tafel en speciale dan aan Ben en zijn vrouw.

Rob Arkenbout

Docent Natuurkunde “Hugo de Groot alias Superschool”

Naar aanleiding van bovenstaande reis heb ik de leerlingen gevraagd aan te geven wat zij het meest indrukwekkend vonden. Hieruit kwamen de volgende quotes:

  • “Gevarieerd en informatief programma”
  • “Radiotelescopen in Westerbork zijn indrukwekkend”
  • “Slapen in een Safaritent en de outdoor activiteiten bij 25 graden Noord zijn super”
  • “Bezoek aan een melkboerderij is zeer verrassend en interessant”
  • “Astron is geeft een goed beeld van astronomie in al zijn facetten”
  • “Drenthe is heel mooi, ik kom zeker nog eens terug”

http://www.osghugodegroot.nl/nieuws/tegenlicht-superschool/

https://www.facebook.com/OSG-Hugo-de-Groot-321362937925208/timeline/

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/superschool.html